Z dniem 1 lipca 2021 r. zostały znowelizowane przepisy VAT, które zobowiązują przedsiębiorców do raportowania danych w plikach JPK o transakcjach przeprowadzanych w firmie.
W obszarach wymienionych poniżej zaszły modyfikacje od drobnych, porządkujących, aż po zupełną zmianę w stosunku do dotychczas obowiązujących uregulowań.
MPP – mechanizm podzielonej płatności
Zmiany całkowicie zniosły obowiązek raportowania transakcji objętych MPP.
Biuro rachunkowe które rozlicza przedsiębiorcę nie będzie przekazywało do urzędu skarbowego w składanych plikach JPK_VAT informacji, które ze sprzedawanych i nabywanych towarów i usług objęte są obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności.
Ważna informacja! Zmiana przepisów dotyczy tylko obowiązku raportowania, BEZ ZMIAN pozostaje, obowiązek oznaczania faktur sprzedaży wyrazami “mechanizm podzielonej płatności”, w sytuacji, gdy transakcja spełnia warunki określone w ustawie.
W sytuacji, gdy przygotowując do biura rachunkowego dokumentację weryfikowali Państwo, które z oznaczeń na fakturach były obowiązkowe, a które dobrowolne – to aktualnie począwszy od dokumentów księgowych z lipca – już nie ma potrzeby przeprowadzania takiej weryfikacji.
TP – transakcje powiązane
Państwa obowiązkiem było i pozostaje przekazywanie do biura rachunkowego informacji o transakcjach przeprowadzonych z podmiotami powiązanymi. Te transakcje powinny być oznaczane symbolem „TP”.
Obowiązek raportowania obejmuje powiązania przez pryzmat relacji:
- kapitałowych,
- osobowych,
- rodzinnych.
Jednak od lipca 2021 r. nie podlegają raportowaniu transakcje z podmiotami powiązanymi w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.
Jeżeli właśnie tego typu powiązania identyfikował przedsiębiorca, to od lipca nie będzie to już konieczne.
GTU – grupy towarów i usług
Zmianie zostały poddane przepisy obligujące przedsiębiorcę do oznaczania transakcji symbolami GTU.
Zmiany mają charakter porządkujący i dotyczą przedsiębiorców dokonujących sprzedaży:
- napojów alkoholowych,
- olejów opałowych,
- folii stretch,
- pojazdów samochodowych,
- metali szlachetnych i nieszlachetnych,
- produktów leczniczych,
- budynków, budowli i gruntów,
- usług niematerialnych.
O szczegóły opisanych powyżej zmian dopytaj swojej księgowej prowadzącej.